Hoe koopt u maatwerk?

Tailor made, Maatwerk, Confectie…begrippen die hun oorsprong vinden in de textielbranche en gebruikt worden in de automatisering. In een online- artikel lazen wij tips over het aanschaffen van een maatwerk pak. In feite komt het neer op een 8-tal stappen waarmee rekening gehouden moet worden. 3BM IT Solutions ziet overeenkomsten.

 

Punt 1: Laat je niets wijs maken! Jij bent de baas, niet de verkoper!

Let vooral op de verkoper. Hij vertelt natuurlijk alles wat je ook maar wilt horen; Dat het pak je perfect staat en dat de kleermaker alles perfect voor je kan aanpassen.

De bedrijfsprocessen staan centraal en niet de software! Wat wil het bedrijf, maar vooral: wat willen de medewerkers? Maatwerk is niet proberen bestaande procedures in een bestaande module te persen. Maatwerk is software ontwikkelen waarmee bestaande procedures efficiënt(er) werken.

Punt 2: Waarom koop je een pak?

Wil je het pak naar kantoor gaan dragen, (1 of meerdere keren per week) zoek dan een wat donkerder pak. Vaak gaat men voor een wat klassiekere uitstraling. Wil je het pak meerdere keren per jaar dragen naar bijvoorbeeld begrafenissen en bruiloften? Ga dan op zoek naar een zwart of donkerblauw pak. Dit is dan de beste optie.

Software dient een doel. Beschouw software dus niet als een doel op zich, maar als een middel. Om uw doel te bereiken. U draagt waarschijnlijk geen smoking tijdens de salesmeeting… Wilt u met de software ventileren hoe hip het bedrijf is? Kies dan een systeem met toeters , bellen, kleurtjes en gadgets.  Of kiest u liever voor doeltreffend, efficiënt en gebruiksvriendelijk ?

Punt 3: Zoek een pak in een winkel waar meerdere merken aanwezig zijn.

Neem vooral een vriend of vriendin mee die niet zal aarzelen om eerlijk advies te geven. Probeer te kijken naar zoveel mogelijk verschillende merken. En vraag naar een verkoper als je klaar voor het passen bent.

Natuurlijk wilt u weten wat het aanbod is. Vraag uw klant, vakgenoot of concurrent met welk systeem zij werken en waarom. Benoem een medewerker tot projectmanager. Vraag daarna aan verschillende aanbieders om advies. Een goede verkoper is een vakman en kan u tips geven waar u zelf niet aan had gedacht. Denk maar aan de populaire TV- make-overs, waar kandidaten een complete gedaantewisseling (succesvol) ondergaan. Waarom succesvol? Omdat ze de kandidaat uit hun comfortzone halen, nieuwe inzichten geven, maar nooit zonder de identiteit en authenticiteit uit het oog te verliezen. De kandidaat moet zo voordelig mogelijk voor de dag komen en dat lukt vooral door objectieve input van derden.

Punt 4: Zorg dat je goed weet welke maat je hebt. Pasvorm van het pak.

Het lijkt vanzelfsprekend maar dat is het niet. Het meest belangrijke element van een pak is de pasvorm. Veel verkopers weten niet zeker hoe jij wilt dat het pak past.

Wij zorgen er altijd voor dat de software zich aanpast aan het bedrijf en de processen . Niet andersom. De klant weet zelf echt wel waar de aandachtspunten liggen, wij zorgen ervoor dat het naadloos aansluit. U koopt toch geen duur pak wat 3 maten te groot is, omdat u er dan imposanter uit zou zien?

Punt 5: Hoeveel knopen wil je op het pak hebben?

De knopen op het pak beslissen de stijl. Dit heeft namelijk veel te maken met de pasvorm. De manier hoe het pak gaat vallen.

Ons advies? Hou het functioneel. Dus geen extra knoppen, toeters en bellen die er fraai uitzien, maar weinig of niets toevoegen.

Punt 6: Denk na over de openingen op de rug van het jasje.
Je hebt jasjes met een centrumopening, zij openingen en jasjes zonder opening. Een centrumopening is voor alle doeleinden; het is zowel modern als traditioneel.

Waar bevind de data zich en hoe benader je deze? Wie heeft toegang tot welke gegevens en functionaliteiten?  Wil je software op locatie, of webbased via de browser? Aan alle opties zitten voor-en nadelen. Wat past het beste bij het bedrijf?

Punt 7: Je moet weten wat een kleermaker kan aanpassen en wat niet.

Als het pak je bij de schouders niet past dan is er niets aan te doen. Veel verkopers zullen je vertellen dat hier wat aan te doen is maar dit is echt niet het geval. Ga op zoek naar een ander pak. Als de broek van het pak een duim breedte te kort of te lang is dan kan er wel wat aan gedaan worden. Is het wat groter dan gaat het problemen met zich meebrengen.

Vaak wordt software aangeboden als standaard pakket met optionele modules. Natuurlijk zal de leverancier aangeven dat deze modules geschikt zijn voor het probleem dat opgelost moet worden. In de praktijk betekend dit echter maar al te vaak dat de bestaande procedures aangepast worden op de software. Met alle interne problemen van dien. Kies daarom voor een leverancier die modules bouwt op basis van de bestaande procedures, dát is maatwerk.

Punt 8: Als je het pak later ophaalt. Pas het dan altijd weer!
Wanneer je terugkomt om het pak op te halen nadat het aangepast is, probeer het dan altijd opnieuw aan. Zorg er voor dat je met een prettig gevoel de winkel uitloopt. Zonder twijfels.

Na implementatie moet eerst uitvoerig worden getest. Pas als blijkt dat alle procedures vlekkeloos lopen, en alle functionaliteiten succesvol zijn geïmplementeerd en de software geen geheimen meer heeft voor de medewerkers, wordt de software vrij gegeven voor productie. Daarna zijn wij er voor ondersteuning.

Heb je reacties op dit artikel? Laat het ons weten. Ik hoop dat dit artikel , met een knipoog geschreven, inzicht verschaft in het voordeel van maatwerk-software. Zo niet, dan heb je in ieder geval geen excuus meer om niet goed gekleed zaken te doen.

Plaats een reactie